Kvadrokoptéra pro kameru

Proč nespojit zábavu s užitečným a nepostavit si kvadrokoptéru pro kameru. Níže popsaný návod se zabývá jen stavbou kvadrokoptéry s využitím 6-kanálového rádia DSM2/DSMX.

Než se pustíme do nákupu je potřeba se seznámit s legislativou pro bezpilotní létání zda vůbec můžeme s kvadrokoptérou létat tam kde chceme. Pro malé bezpilotní letadla pro rekreačně sportovní použití platí tyto pravidla:

  • Maximální váha bezpilotního letadla pro rekreačně sportovní létání bez evidence letadla, pilota a úředního povolení k létání je 20 kg.
  • Bezpilotní letadlo nesmí být využíváno pro komerční činnost.
  • Pro letecké veřejné vystoupení (LVV) je požadováno pojištění (obdoba povinného ručení).
  • Zvláštní regulační předpis L2 doplněk X pro bezpilotní systémy je závazný.
  • Bezpilotní letadlo musí být provozováno v přímém dohledu pilota, tj. takovým způsobem a do takové vzdálenosti, aby:
    • pilot během pojíždění a letu mohl udržovat trvalý vizuální kontakt s bezpilotním letadlem i bez vizuálních pomůcek jiných než brýle a kontaktní čočky na lékařský předpis; a
    • pilot, nebo kromě pilota i poučená osoba, mohl sledovat a vyhodnocovat dohlednost, překážky a okolní letový provoz.
  • Bezpilotní letadlo s maximální vzletovou hmotností větší než 0,91 kg musí být:
    • vybaveno vestavěným bezpečnostním systémem, který při poruše provede ukončení letu;
    • označeno ohnivzdorným identifikačním (ID) štítkem se jménem a telefonním číslem provozovatele.
  • Ve vzdušném prostoru třídy G mimo letištní zónu (vzdálenost od ARP letiště 5,5 km) smí být prováděn let bez koordinace do 300 metrů nad zemí.
  • V řízeném okrsku letiště CTR a MCTR mimo letištní zónu (vzdálenost od ARP letiště 5,5 km) smí být let prováděn let bez koordinace do 100 metrů nad zemí.
  • Bez povolení úřadu pro civilní letectví se nesmí létat v omezeném, zakázaném, nebezpečném a dočasně vymezeném prostoru.

Podmínky pro provoz bezpilotního letadla pro rekreačně sportovní použití:

max. vzletová hmotnost do 0,91 kg od 0,91 do 7 kg
evidence letadla NE NE
evidence pilota NE NE
označení UA: ID štítek NE ANO
min. vzdálenosti: vzlet, přistání, osoby, stavby, osidlený prostor bezpečná bezpečná
pojištění běžný provoz NE NE
pojištění letecké veřejné vystoupení 250.000 Kč 1.000.000 Kč
„failsafe“ systém NE ANO
provozní příručka UAS NE NE
hlášení událostí NE NE

Kompletní přehled kde se smí a nesmí létat je dostupný na stránkách řízení letového provozu.

letecky-prostor

provoz-v-atz-a-prostorech-tridy-g-e

Legenda k obrázkům:
1) lety bez koordinace
2) a 3) splnění podmínek provozovatele letiště + koordinace s letištní informační službou
4) souhlas/povolení úřadu pro civilní letectví
5) letové povolení příslušného stanoviště řízení letového provozu + může být požadováno stálé obousměrné spojení a odpovídač sekundárního radaru
6) povolení úřadu pro civilní letectví
7) povolení úřadu pro civilní letectví + letové povolení řízení letového provozu + může být požadováno stálé obousměrné spojení a odpovídač sekundárního radaru
provoz-v-ctr-a-dalsich-prostorech

Pokud jste se při čtení dostali až sem a stále toužíte po stavbě kvadrokoptéry pokračujte nákupem potřebných RC součástek. Kvadrokoptéra podle tohoto návodu by měla mít váhu max. 350 g včetně baterie a cena by neměla přesáhnout 1.500 Kč.

Volba řídící jednotky:

Řídící jednotka Naze32 rev6 se vyrábí ve 4 verzích, takže před nákupem je nutné si ověřit, kterou jednotku a za kolik kupujete. Na výběr jsou tyto varianty:

Naze32 6DOF Naze32 Acro Naze32 10DOF Naze32 Full
barometr NE BMP280 BMP280 MS5611
magnetometr NE NE HMC5883 HMC5983

Pokud neplánujete v budoucnu připojit GPS postačuje plně verze Naze32 Acro.

Nákupní seznam:

Pořizovací náklady, za předpokladu tisku vlastního rámu, by neměli přesáhnout $70 (cca 1.500 Kč). Před nákupem doporučuji sledovat slevové akce (na černý pátek nebo 11.11. se dá hodně ušetřit), volit přepravu zdarma, rozdělit nákup do několika objednávek a tím předejít případným poplatkům za celní odbavení. Motory a regulátory je možné zvolit i jiné, např. v nějaké výhodné sadě, ale s odpovídajícími parametry, které je možné si ověřit v kalkulačce eCalc.

Příprava rámu:

Najít vhodný materiál pro tisk rámu není lehká záležitost – aktuálně je v testu rám z PLA s karbonovými vlákny. Kdo nemá možnost 3D tisku může zakoupit např. tento hotový rám Spidex 220 FPV Drone By Quaternium.

Soubory pro tisk rámu stáhnete z https://www.thingiverse.com/thing:2750298. Rám je navržen tak, aby v případě poškození rámu (např. havárie) jej bylo možné rychle vyměnit za nový bez jakéhokoliv pájení a současně se nemuseli používat propojovací konektory pro napájení regulátorů nebo motorů.

Do vytištěného základního rámu je nutné vyříznout M3 závit pro upevnění rozvodové desky, také vyzkoušíme umístění konektoru XT60 a příjmače.

Elektrika

Nyní přichází na řadu pájení elektrických rozvodů. Na rozvodnou desku je potřeba připojit dostatečně silným kabelem konektor XT60. Následně napájecí kabely k regulátorům, 5V napájení řídící desky a kontrolní kabel napětí baterie (zapojuje se také do řídící desky). Na závěr připájíte k regulátorům i motory. Kabely připojte k regulátorům v libovolném pořadí, ale pozor na správné umístění motorů (CW, CCW) každý má jiný závit. Směr otáčení motorů můžete později upravit jen tím, že mezi sebou přehodíte 2 libovolné kabely – proto si ponechte na kabelech dostatečnou rezervu. Na závěr veškerou elektriku ošetříme přípravkem Nanoprotech Electric.

Montáž – část 1

Nejdříve si v rámu připravíme šroubky k upevnění motorů a následně vše vložíme do rámu. Přišroubujeme motory a zajistíme konektor XT60 a regulátory stahovacími pásky.

Řídící jednotka

Nyní je potřeba si osadit řídící jednotku konektory viz obrázek. Pokud při pájení použijete nadměrné množství kalafuny očistěte pak řídící jednotku přípravkem KONTAKT PCC a opět ošetřte přípravkem Nanoprotech Electric.

Montáž – část 2

Pomocí 4 ks distančních sloupků (výška 7 mm) a 4 ks šroubů M3x16 přišroubujeme řídící jednotku přes rozvodnou desku k rámu.

Nyní můžeme vše zapojit dle níže uvedeného schématu.
…..

Na závěr nasadíme držák baterie a vložíme baterii.

Výměna rámu (bez vrtulí) za 15 minut.